Wednesday, August 10, 2011

USTAZAH PILIHAN????

Assalamualaikum..hehe..tibe2 lak muncul blog ni an??ntah hilang mana selama ni..tup2 muncul ade 2,3 kerat je cite??mne cite2 sblm ni??pasal kesah percintaan??pasal kisah kehidupan yang kusut dan haru biru???hehe..OPPsss..sory..blog ni baru je direnovate..semua cite dulu2 buang la..xguna simpan..xdp manfaat ape pun kn??Aku da jadi org baru..dan aku da brubah..

Apa pun bukan tu yg aku nak share kt sini..sebelum tu nak tnya..ada prasan x??rancangan realiti terbaru kt Astro tak silap aku...USTAZAH PILIHAN... "aya..ko masukla..ko ade la ciri2 dorg nak..gi la........."anga!! tanak msuk ke USTAZAH PILIHAN?? mne tau rezeki??"....woowoooo...aku bukan ustazah..aku bukan hafizah...tapi mcm menarik kan??apa erk motif nya???untuk mencari gadis solehah??muslimah pilihan??dengan tujuan menjadi contoh kepada remaja masa kini yang xberapa muslimah???atau nak menayangkan kepada pemuda-pemudi tentang kebaikan dan kesolehah wanita2 ini???

Yea..aku mmg xpandai nk menerangkan tafsir alQuran atau berkongsi hadist..tapi bagi aku xperlu la nk wujudkan semua tu..kalau ya pun nak mencari dan mencungkil bakat terpendam mereka,mengapa harus disiarkan di tv??sedangkan kita bersedekah walaupun satu sen xperlu ditayangkan inikan pula tentang segala kebaikan kita???perlu kah ditayangkan dikhalayak ramai??cukuplah sekadar membuat pencarian tertutup dan apabila telah terbukti mereka ini berbakat then nak terbitkan rancangan bagi mereka yg menang pun da kira oke...btol x???

Teringat aku pada rancangan realiti TV GADIS MELAYU..da berapa episod ditayangkan..dan beberapa pemengang diwujudkan..namun apakah sumbangan mereka???Hanya sekadar menghiasi kaca TV dengan lakonan yang dibuat2???berlakon dengan pakaian seksi dan bersentuhan dengan lelaki yg bukan muhrim???itukah moral dan contoh yang ditunjukkan oleh "GADIS MELAYU"????? itukah rupa sebenar "GADIS MELAYU"????Di mana mereka ini sekarang??

Aku di sini bukan lah ingin membantah..siapala aku untuk memperbetulkan peel kaca tv sekarang ni..tapi bukankah TV tu mampu mempengaruh pelbagai generasi dari segala aspek???kenapa hanya perlu dipenuhi dengan cerita2 hantu yg mampu memesongkan akidah kanak2 dan remaja..kenapa perlu di isi dengan rancangan realiti yg melalaikan??yea..mungkin setengah mereka menampilkan pengajaran disebalik cerita tersebut..tetapi sejauh manakah generasi sekarang ini mengambil ikhtibar??atau hanya sekadar mengatakan "ee..best kan cite td??"

yea...mungkin fungsi TV hnyalah sekadar untuk hiburan semata...oooo..minak maaf yea??aku tersalah..sebab kt rumah aku pun ada TV gak..kadang2 pun tgk AF gak..tgk gak cerita2 hantu..Maharaja Lawak..tapi...tak tengok semua pun..tengok smpai habis pun...boring mungkin???...apepun..setiap keburukan ada kebaikan..pandai2 la kita menilainya sendiri yea???pandai2 la sendiri ambil ikhtibar..


Lagi satu..aku turut hepi la sket..bertambah lagi satu saluran kt TV..iaitu TV ALHIJRAH yang turut menyelitkan aktiviti keagamaan...Alhamdulilah..tahniah aku ucapkan...

"Sesungguhnya aku sedang menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yg terbaik dlm kalangan kamu. Bukan juga yg paling soleh dlm kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas utk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah. Maka akan jadi sikitlah org yg memberi peringatan.."

-Imam Hasan Al-Basri-

Illal Liqa'

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...