Monday, September 12, 2011

AKU FRUST!! RASA NAK BUNUH DIRI...

Assalamualaikum...

Korang FRUST???tak sehaluan ngan kekasih???kekasih curang??hubungan xdirestui org tua??

waaa....pegi nanges dulu..peluk bantal bucuk! hehe...Janganlah sedey2..

LA TAHZAN INNALLAHA MA'ANA.."Jangan bersedih, sesungguhnya Allah bersama kita"

Dunia ni terlalu singkat dan hina untuk kita tangisi..Apalah sangat ertinya bersedih oleh kerana seseorang yang belum tentunya diciptakan untuk korang..Macam mana korang nak hadapi dugaan dan ujian yang lagi besar kalau setakat ujian mcam ni je korang da frust guling2??nak bunuh diri bagai???

"Tuhan menciptakan kasih sayang itu seratus bahagian.Sembilan puluh sembilan daripadanya disimpan disisiNya...Satu bahagian sahaja yang diturunkannya ke dunia.Dengan kasih sayang itulah makhluk saling berkasih sayang, sehingga kuda mengangkat kakinya kerana takut anaknya terinjak..." (HR Bukhari)

Yea...memang aku cakap senang..tapi korang yang tanggung..tapi korang kena ingat..aku ni pun manusia biasa mcam korang..aku pun pernah merasa kecewa dan dikecewakan..walaupun jalan cerita kita tak sama dan berbeza..mungkin kisah aku lagi hebat..dan mungkin kesah korang lagi tragis..tapi yang namanya KEKECEWAAN tetap samaa..tetap pernah singgah dihati...

Tapi percayalah..lambat laun,luka tu akan sembuh sendiri..dan tentunya ada hikmah tersembunyi..Mesti korang tertanya2 dalam hati kan??kenapa jaadi mcm ni..kenapa aku yang kena..kenapa dia buat mcam ni...haish..udah2 la tu tanya diri korang itu dan ini..sbab diri korang pun xtau jawapan nya...Sebaliknya,apa yang aku rasa korang kena buat adalah fikirkan keindahan di sebalik semua itu..

Sejak azali..bahkan sebelum kita dilahirkan lagi Allah Azzawajjala telah pun menetapkan segala takdir kehidupan kita macam mana..jodoh..maut..ajal..semua da ditetapkan...da selalu sangat kn dengar ayat ni??Tau pun..abes nape nk sedih??Tak kisahla walau 10tahun pun korang bercinta bagai nak rakk!! tapi kalau bukan jodoh korang??nak buat mcam mna??nak lawan takdir??nak menongkah arus kehidupan??? NO..NO.NO..jangan la cetek sangat..nnt syaitan mudah hasut...

Kes 1 : TAK SERASI DENGAN KEKASIH...
Takpela..xpyah nak sedey..sedangkan masa bercinta pun da mcam2..bayangkan bila da kawin nanti..laaaagi la mcam2..tu belum kira bila da ada anak lagi..Nak mcam tu??rumah tangga x aman???TAK NAK KAN???


Kes 2 : KEKASIH CURANG...
Ini lagi la tak patut and paling aku pantang! ni kes xreti bersyukur dan tak boleh terima kita seadanya la ni..Sakit hati kan??rasa mcam nk simbah asid je kt dua makhluk tu..haha..Oppss..sabar2..tu dah dengar cakap syaitan tu..xpe..biala...lambat laun Allah akan tunjuk kan gak langit tu tinggi ke rendah..korang sepatutnya bersyukur..sebab awal2 Allah da tunjukkan sape sebenarnya kekasih korang tu..Ini bermakna..korang dapat bonus..sedar tak?Bonus ape??Bonus yang korang akan dapat insan yang lebih baik dari si curang tu..best kan??haaa..now smile sikit (^__^)


Kes 3 : HUBUNGAN TAK DIRESTUI ORANG TUA..
Ni rumit sikit..antara kiri dan kanan..mana penting..pening ke nak pilih??apa susahnya??mai aku tolong sikit..pilihla kekasih haati korang..bukan ke dia yg besarkan korang??yang bagi makan minum cukup sempurna dari kecik sampaila da besar mcm ni..bukan ke dia yg ada kat sisi mase korang saket? bukan ke dia yang tanggung persekolahan korang dari korang jahil xtau apa2 smpaila now da boleh khatam satu alquran..da boleh bekerja sendiri???Kekasih korang kan yang sangup buat semua tu??bukan mak dan ayah????OoOoOoO..salah ea???Tau pun!! da tu yang korang sanggup bertegang leher dgn insan paling mulia yang Allah da anugerahkan tu kenapa??Mak dan ayah kita tu mereka da tahu selok belok kehidupan ni..mereka da merasa apa yang kita da lalui dan bakal lalui..ada sebab mereka tidak mempersetujui..mereka tahu dan mahu apa yang terbaik untuk anak2 nya..Percayala tak kan sia2 pengorbanan kita demi mereka..PLEASE..tolong jangan sakiti hati mereka sebab seseorang yang belum tentu diciptakan untuk kita..Jangan sampai terlambat dan mnyesal kemudian hari..

Oke jangan sedih2 yea??kat sini aku nak share sesuatu yang mampu mengurangkan kesedihan korang..kalau tak kurang gak..bawakla bnyak2 istighfar....Fisrt..tenangkan diri..jangan fikir tentang dia..yea aku tau memang susah..tapi perlahan cuba..jangan dipaksa..mungkin doa ni boleh bantu..



setiap kali korang teringat2 ex korang..bacala doa ni..InsyaAllah..Allah akan bantu kita..Bertemu kerana Allah..berpisah juga kerana Allah...

ikhlaskan hati..maha Suci Allah yang memegang segala percaturan dunia..yang memegang hati-hati manusia..yang mengurus percaturan siang dan malam,yang menggerakkan seluruh mahluk ke seluruh pelusuk alam...yang memilih hati manusia untuk diberi HIDAYAHNYA yg amat mahal itu..

Pastu,apa pun yang korang rasakan mengadu pada Allah..siapa lagi tempat kita mengadu??siapa lagi tempat kita bergantung harap..hanya Dia yang mampu menolong kita..hanya Dia yang faham kedukaan kita..so,menangisla..mengadu padaNya…kita di uji dengan ujian begitu kerana Allah merindukan kita..rindukan suara tangisan kita padaNya..Allah mahu kita manja padaNya..Dia sayangkan kita dan ingin dekat denganNya..sesuatu yang terbaik telah diaturkan olehNya..jangan sedey yea??selain tu boleh jugak baca doa ni..



Mungkin Allah nak lindungi kita dari terus berbuat maksiat..zina mata,zina hati..zina tangan..zina mulut..dan lain2..Aku pun tau...bukan senang di zaman now nak menahan diri dari godaan duniawi..aku sendiri melaluinya dan menahannya..sangat sedikit jumlah orang yang menahan diri dari bercinta sebelum akad nikah..kita hanya manusia biasa..yang tak terlepas dari rasa cinta dan sayang sesama manusia..itu adalah rasa dan jiwa yang Allah da kurniakan..Tapi apabila kita lebih mencintai Allah dan rasa kasih sayang Allah kepada kita,kita tak kan mengharap cinta dari sesiapa pun..

"Barangsiapa mengutamakan kecintaan Allah atas kecintaan manusia maka Allah akan melindunginya dari beban gangguan manusia." (HR. Adailami)

Tahniah aku ucapkan kepada mereka yang masih single dan elakkan diri dari cinta sebelum akad nikah..semoga kita terus istiqamah..apa pun yang kita hadapi bersyukurlah..aku di sini turut bercakap untuk diri sendiri..yea..bukan senang nak lupakan orang yang kita sayang..tapi hikmah Allah tu melebihi segalanya...

"Siapa yang ingin mengetahui kedudukannya di sisi Allah hendaklah dia mengamati bagaimana kedudukan Allah dalam dirinya. Sesungguhnya Allah menempatkan hambanya dalam kedudukan Allah pada dirinya." (HR. Al Hakim)




"Paling kuat tali hubungan keimanan ialah cinta karena Allah dan benci karena Allah." (HR. Athabrani)


SEKIAN....

Sesungguhnya aku sedang menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yg terbaik dlm kalangan kamu. Bukan juga yg paling soleh dlm kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas utk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah. Maka akan jadi sikitlah org yg memberi peringatan.."

4 comments:

Tunduk Mengalah said...

Lek luh..jgn bunuh diri dulu..kawin dulu yuk ^_^

aLNuR HIDAYAH said...

janganterjun dulu..hehe

IEQAH said...

okeyhh takmo sedih sedih ye..hehe. mintak jauh laa benda ni

Mizi MTA said...

salam, terbaik dari awak NurHidayah, realy i like it. thanks for sharing this article

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...