Friday, September 14, 2012

Oh My Perilaku!


Salam Mahabah..

Oke..tadi meeting tergempar..mula-mula resah gelisah..kalut fikiran kenapa meeting tetiba ni..ingat hari Jumaat boleh la release tension sebab last day kerja..tapi at last..ada something lak jadi..sokayy lah..malas nak fikir apa dalam hati cakap..lalui je la apa jadi..ntah dari mana kekuatan datang..tiba-tiba terpacul kat mulut aku bermonolg sendiri..."Ahhh..nak takut apa??mereka tu pun manusia mcam aku jugak! Cuma mereka berpangkat besar dan tinggi.."

Yess..kekuatan tu datang dari Yang Maha Memiliki Kekuatan! :)

So nak jadikan cerita sementara tunggu meeting pukul 3 tu aku drive balik uma..sambil tu aku termenung layan fikiran aku..

"Dalam dunia ni..dalam perjalanan ni,kita akan jumpa maaaaaaaacam-macam orang,tingkah laku,perangai dan semualah! Sedangkan lahir dari rahim yang sama pun belum tentu sefahaman inikan pulak dari berlainan...kalau aku nk listkan semua,memang banyak type perangai yang akan keluar...Dalam Al-Quran pun ada 2 gelaran...meh sama-sama selak Surah Al-Hujurat...yakni "Wahai orang yang beriman" dan "Wahai Manusia"

Nampak tak perbezaan??kalau aku list down satu persatu,memang banyak yang akan keluar dan perangai tu salah satunya ada pada aku :p

1.Pentingkan diri sendiri..
Dia tak penah fikir kesusahan orang lain..kau mampu ke..tak mampu,larat ke tak..dia tak kan peduli..yang dia tau keinginannya tercapai..selalunya tag line dorg yg aku selalu dengar is "ADA AKU KEEESAAH??" tapi kadang-kadang pentingkan diri tu perlu bagi sesetengah pihak..untuk zaman now ni katanya...entahlaaa...

2.Menyebok hal orang lain sampai life sendiri terumbang ambing..
concern sangat ngn kesenangan orang lain...dalam hati ada sekelumit rasa yang tak tenang dan tak senang bila orang lain senang..dari dia sibuk menyelinap,menyiasat dan memeriksa tentang life orang,kenapa dia tak bersaing untuk dapatkan life yang sama atau lebih baik dari org tu kan???kan ke rugi??apa dia dapat??hanyala sakit hati...kurang yakin mungkin dengan rezeki tu datangnya dari Ya Razzak..setanding dengan usahanya sendiri..

3.Hablum Minallah,Hablum Minnas..
apa yang dibuat sentiasa doakan orang lain,bantu orang lain,peka terhadap sekitar demi untuk dirinya dan kehidupannya..means dia percaya "what u give,u get back" kalau kau baik dengan orang tu,orang tu dan orang lain jugak akan baik dengan kau..kalau kau tolong orang tu,Allah akan permudahkan lagi jalan kau..

life is simple :) tapi pada aku jangan la mengeluh dikelilingi orang yang macam ni semua..sebab ada sebab dan hikmah kenapa Allah temukan kita dengan orang mcam ni..contohnya untuk saling melengkapi..ataupun untuk kita perbaiki diri kita sendiri..

Yess betol..kita manusia ni mana ada yang perfect! tapi kita boleh usaha perbaiki diri kita untuk jadi umat terbaek..come on lah..usaha nak banggakan Rasulullah saw..Bak kata si ehem-ehem "mana ada orang yang perfect baik..tapi cubalah untuk lakukan yang terbaik" lebih kurang la kot ayatnya...so lets think...setakat mana usaha lakukan yang terbaek kita tu??Tahap No.1??No.2 No.3???atau hanya duduk bersilang kaki :p yeah....this is only the diary...actually membebel pada diri sendiri :)

Selamat Bermuhasabah!
p/s : Rindu kat si ehem-ehem.. :'(

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...